AC 982

Vi förstår om du inte vill att din AC går sönder på sommarens bilsemester.

Bilen är fullpackad inför bilresan genom Sverige. Det är 25 grader i skuggan och solens värme tränger sig obarmhärtigt in i bilen och förvandlar kupén till en bastu. Där och då vill du inte upptäcka att bilens AC är trasig. Det bästa är att låta MECA regelbundet serva din klimatanläggning.

På MECA förstår vi bilar. Och vi förstår verkligen dig som vill ha en fungerande AC i just bilen. Framförallt en stekhet sommardag. Men visste du att AC:n gör stor nytta även på vintern? Här kan du läsa om det mesta du behöver veta om bilens klimatanläggning.

 

Boka AC-service redan idag!


Hur fungerar egentligen en AC?
Bilens klimatanläggning kallas även för AC, där AC står för Air Condition. Idag har de flesta moderna bilar ACC eller ECC. Detta står för Automatic respektive Electronic Climate Control. 

AC:ns viktigaste komponenter är kompressorn, kondensorn och kupéns kylelement. Kompressorn pumpar runt kylmedlet i systemet, med hjälp av motorn. Kondensorn kyler ner medlet genom att kylaren använder fartvinden när bilen rullar – eller en fläkt när bilen står stilla. Förångaren, även kallad värmeväxlare, leder över värmen till köldmediet som transporterar ut värmen från kupén.

I ett AC-system finns även ett torkfilter som filtrerar och avfuktar köldmediet. Sedan finns flera spjäll, reläer och sensorer som kontrollerar temperaturen.


Varför är det så viktigt med en bra AC i bilen?

Air condition är mer än bara temperatur och ventilation. Ditt AC-system övervakar och reglerar kontinuerligt fläkt, luftspjäll, recirkulation, avfuktning mm på bästa tänkbara sätt. 


Vad är det för skillnad mellan en AC en klimatanläggning?

Det snabba svaret är manuell och automatisk luftkonditionering. Med en vanlig AC reglerar du manuellt luftens temperatur och fläktstyrka så att bilen blåser kall eller varm luft. Med helautomatiska klimatanläggningar, som ofta förkortas ACC eller ECC, ställer du in önskad temperatur och sedan sköter bilen resten.


Hur mycket bränsle drar en AC?

En luftkonditionering, din AC, kan påverka bränsleförbrukningen med upp till 10 %. Dock är det flera faktorer som påverkar, temperaturen ute, hur varm bilen är när du startar och vilken typ av klimatanläggning din bil har. Ju varmare det är i kupén, desto hårdare får kompressorn jobba vilket ökar bränsleförbrukningen. 


Det finns småknep du kan ta till för att din AC ska dra mindre bränsle på sommaren.


  • Parkera bilen i skuggan. Då slipper AC:n kyla ned solvarm luft. 

  • Vädra ut den värsta värmen innan du kör. 

  • Använd solskydd på rutorna.

  • Kör inte med öppna fönster, då behåller du den kylda luften i kupén.


Installera gärna motorvärmare på vintern.

Omvänt på vintern behöver klimatanläggningen bränsle för att värma upp bilen. Om du har lyxen att parkera i ett garage så behöver bilen kortare tid (vilket kräver mindre bränsle) för att värma upp bilen inför körning. En bil som kallstartas kan öka bränsleförbrukningen med upp till 0,1 liter, jämfört med en bil som startas när den är varm. En motorvärmare är därför bra, har du dessutom en kupévärmare får du snabbt en varm kupé. Det är viktigaste att värma motorn i förväg under vinterhalvåret, men redan när utetemperaturen är 10 plusgrader så ger en motorvärmare positiva miljöfördelar.


Kan jag stänga av min AC för att spara bränsle?

Många bilar har idag automatiska eller halvautomatiska system som håller nere förbrukningen. Du kan köra lite mer bränslesnålt genom att stänga av AC:n när du börjar närma dig din destination. Ett litet experiment på sommarens bilsemester kan vara att stå ut med en lite varmare kupé, på väg till ett badställe. 


Vi bör nämna riskerna om du kör med AC:n avstängd. Om en klimatanläggning används för sällan kan den börja läcka. Det bästa för både bilen och körupplevelsen är faktiskt att alltid ha AC:n på, men du kan som sagt stänga av den när du närmar dig din destination. 


Varför bör jag serva bilens AC?

Den främsta anledningen till att regelbundet serva din AC är för att förebygga en reparation av hela klimatanläggningen. Med en AC-service gör vi en felsökning av din AC, en enklare kontroll där vi ser över din klimatanläggning och ger dig en offert ifall något behöver åtgärdas. Vi rekommenderar att du gör en AC-service minst en gång per år.


Läs mer om AC-service


Hur går en AC-service till?

När MECA servar din AC gör vi följande:


  • Vi felsöker AC:ns funktioner och komponenter

  • Vi provtrycker systemet

  • Vi funktionstestar kompressorn

  • Vi testar kondensorfläkten

  • Vi testar drivremmarnas skick

  • Vi gör en täthetsprovning och läcksökning


Läs mer om AC-service


Vilka fel kan hända med en AC?

Det finns olika problem som kan uppstå med en AC: 


AC:n ger inte kall luft

Läckage av köldmedium är det vanligaste felet om luften inte blir kall. Men det kan också vara att kompressorn är trasig. I en helautomatisk klimatanläggning kan det hända att styrenheten eller en sensor som ska känna av temperaturen i kupén gått sönder. 


Den kalla luften blir ibland varm.
Det kan vara att kompressorn inte kan hålla ett konstant tryck, eller att en expansionsventil är igensatt så att kylmedlet passerar trögt eller inte kan passera alls.


AC:n blåser inte tillräckligt med luft
Om luften är svag i din AC kan det bero på flera saker. Slangen till kupéns fläktsystem kan ha lossnat, några tätningar är trasiga eller att kupéfiltret är igensatt. I en bil med helautomatisk klimatanläggning kan det vara fel på någon av sensorerna som styr temperaturer. 


Luften luktar illa

En AC behöver rengöras då och då. Det samlas damm, fukt och smuts i systemet, och till slut påverkar det lukten. Genom att löpande byta kupéfilter minskar du risken med att smuts lägger sig runt förångaren. Om du känner en sur eller unken luft, ta bilen till en MECA-verkstad så hjälper de dig att rengöra systemet och byta kupéfiltret.


Läs mer om hur du rengör din AC


Är det dyrt att reparera en AC?

Om du vill undvika en mer kostsam reparation, se till att regelbundet serva din AC. Förut hette det AC-kontroll, och det är precis vad en AC-service innebär. Vi kontrollerar att inget är fel med din AC samt ger den en service enligt biltillverkarens rekommendationer. 


Kostnaden för en AC-reparation beror på vad som är trasigt, samt vilken typ av klimatanläggning du har. Tänk på att du alltid måste reparera en trasig AC på en AC-certifierad verkstad. Som kund hos MECA är du trygg, de flesta av våra verkstäder kan hjälpa dig. När du bokar en AC-reparation gör vi en felsökning och sedan får du en offert som du får ta ställning till.


Läs mer om AC-reparation hos MECA


Varför ska jag rengöra en AC?

Genom en luftkonditionering passerar smuts, bakterier, fukt och damm. Om du kör korta sträckor hinner inte alla partiklar passera genom systemet, och om du ofta parkerar utomhus samlas mer damm och smuts. Till slut kan bilens luft bli dålig och lukta illa. Sensorer som reglerar temperaturer kan sättas igen av smutsen, vilket gör att din klimatanläggning inte fungerar som den ska.


Läs mer om AC-rengöring


Ska man fylla på en AC?

Det är viktigt att inte göra en AC-påfyllning utan att först kontrollera din AC. En AC tappar sakta men säkert köldmedium, vilket ökar slitaget på kompressorn. Men du bör aldrig göra en AC-påfyllning utan att veta att din AC är i perfekt skick. Vi rekommenderar att du alltid gör en AC-service på en MECA-verkstad, och om servicen visar ett läckage måste det först åtgärdas. Om du redan vet att din AC är trasig kan du boka en AC-reparation direkt.


Läs mer om AC-påfyllning


Hur fungerar en AC på vintern?

En AC tar bort fukt som utsöndras av snö och is under vintern. AC:n avfuktar luften även på vintern vilket minimerar imma på rutorna. Om du startar en defroster-funktion på bilen aktiveras automatiskt din AC.