Tillsammans är vi starkare
Är du en verkstadsägare som vill ingå i en rikstäckande organisation för utbildning och tekniksupport som är oöverträffad på marknaden? Eller äger du en reservdelsbutik och letar efter en leverantör som kan tillgodose de höga krav som du och dina kunder ställer? Eller vill du bli återförsäljare av kvalitetsprodukter från välkända leverantörer? Oavsett vilken situation du befinner dig i så är du hjärtligt välkommen att kontakta oss för att ta reda på hur vi skulle kunna hitta sätt att samarbeta.
Den skandinaviska eftermarknaden för verkstadsutrustning och reservdelar står under ständig förändring. Nya produkter, tjänster och villkor presenteras på närmast daglig basis. Detta borgar för en krävande och utmanande tillvaro, vilket passar MECA utmärkt. Ingenting kan ju vara mer inspirerande och utvecklande än att agera på en dynamisk och föränderlig marknad. Det är just genom att möta utmaningarna på ett innovativt och kundorienterat sätt som stärker vår position som attraktiv samarbetspartner. Något som vi tror att alla vinner på – både verkstäder, partners och den enskilde bilägaren.
Hur man blir en MECA-verkstad
Vårt verkstadskoncept MECA Bilservice är till för alla verkstäder som vill utvidga sin verksamhet, utan att för den sakens skull ge upp sin självständighet. I korthet innebär en MECA-anslutning att man ingår i vår rikstäckande organisation för utbildning och tekniksupport. Dessutom får man tillgång till kraftfulla IT-lösningar, resultatinriktad marknadsföringshjälp samt snabba och exakta leveranser via vårt distributionsnät från ett noga utvalt sortiment av högsta kvalitet. Naturligtvis ställer vi även löpande krav på de verkstäder som är anslutna till oss.
Allt för verkstaden samlat på ett ställe
I konceptet MECA Bilservice ingår allt stöd som den anslutna verkstaden behöver för att konkurrera på ett dynamiskt och kundorienterat sätt. I grunden ligger behovsanpassade utbildningspaket med kurser i avancerad bilelektronik, insprutning, mekaniska system och mycket mer. Konceptet ger också möjlighet till finansieringshjälp för verkstadens företags- och privatkunder. Verkstaden får också tillgång till tekniska lösningar för att genomföra kvalificerade diagnoser samt uppdaterade mjukvaror med information om alla befintliga bilmärken. Vi erbjuder också anslutna verkstäder teknisk support gällande allt från felsökning och handhavande av provutrustning till hjälp med att hitta teknisk information, vilket starkt underlättar och påskyndar diagnostisering, service och reparation. Verkstäderna har tillgång till ett komplett marknadsverktyg med möjlighet att själv göra annonser, DR, visitkort med mera. De anslutna verkstäderna drar även nytta av våra centrala marknadsföringsaktiviteter. Kedjan arbetar dessutom aktivt för att bredda kundbasen i form av bearbetning av företag. Idag är över 500 verkstäder anslutna till MECA Bilservice.
Gemensamt för dem alla är att MECA säkrar och tillgodoser deras grundläggande behov av:
- Bilreservdelar
- Verktyg och verkstadsutrustning
- Testutrustning
- Kompetensutveckling
- Teknisk support
- Tekniska data från originaltillverkare
- Profilering
- Marknadsföring
- Affärssystem
- Samarbets- och storkundsavtal